Koušete si nehty? Pár tipů, jak s tím konečně přestat

Přečtete za 2 minut(y)

Kousání nehtů sice není zdaleka tak destruktivní návyk jako třeba kouření, ale, ruku na srdce, také zrovna neprospívá. Krom toho, že ruce nevypadají hezky, tak ohryzané a otrhané nehty bolí, překáží a může se stát, že nehet se při dorůstání v důsledku poškození okolní tkáně zdeformuje. Takže jak se tohoto nepříjemného zlozvyku zbavit?

Stříhání

Ostříhejte si nehty hodně nakrátko. Kousání a trhání se stane o dost těžší, protože nepůjde nehet pořádně chytit. Navíc nebude tak uspokojující s nimi dělat nějaké nepředloženosti.

Lak

Jednoduchá averzivní terapie. Lak na nehty není zrovna lahůdka. Ve chvíli, kdy si spojíte nepříjemnou chuť s nějakým návykem, daleko snáze přestanete. Chuť laku vám navíc v začátcích odvykání připomene, co vlastně děláte, a pomůže vám uvědomit si, že jste sklouzli k nežádoucímu chování. Dokonce se vyrábí speciální laky, které jsou mířeny právě na pomoc při odvykání a chutnají extra odporně. Dobrá zpráva pro pány – klidně můžete použít bezbarvý lak. Pokud si někdo nedá práci s podrobným zkoumáním, nemá šanci si všimnout.

Manikúra

Vlastně obdoba předchozího bodu. Tady navíc obohacena o to, že pokud investujete čas a peníze do návštěvy profesionálního salonu, dáte si o to větší pozor, abyste výsledek nezničili. Pokud si necháte nalepit gelové nehty, tak máte vystaráno úplně.

Uvědomte si dění kolem

Kousání nehtů je jeden ze způsobů, jak se vyrovnat se stresem nebo nervozitou. Snažte se vytipovat si situace, které na vás nepříznivě působí a v nichž máte tendenci utíkat k vyrovnávacímu mechanismu. Když poznáte hrozbu, snáze se jí vyhnete nebo se na ni aspoň připravíte a nehty zachráníte.

Najděte si náhradu

Stejně jako kuřáci používají při odvykání žvýkačky, můžete vy použít nějakou drobnost, kterou si zaměstnáte ruce. Ideálně něco, co nijak nezatíží vaše okolí (přejít od kousání nehtů třeba ke cvakání propiskou je skok z deště pod okap – vaše ruce vám sice poděkují, ale všichni okolo vás začnou nejspíš nesnášet). Noste s sebou třeba krátkou šňůrku s korálky, kterými se budete probírat. Nebo se zkuste naučit jednoduché triky s mincemi – zlepšíte si tak i jemnou motoriku. Obojí navíc můžete dělat potají v kapse, takže odpadají obavy o to, že vám něco upadne a skončí to hledáním pod stolem.

Odměňte se

Pozitivní motivace je ta nejlepší motivace. Dejte si předsevzetí a určete si odměnu za jeho dodržení. Tento bod se dá aplikovat téměř na všechny změny, kterých chcete dosáhnout. Stanovte si dílčí cíl a pokud se podaří ho splnit, nadělte si nějakou drobnost.