Rekordně nízká nezaměstnanost je aktuálně velmi důležitým trendem na trhu práce v České republice. Obecně je jednodušší najít si nové zaměstnání či lépe placenou pozici právě v této době. Pokud ovšem patříte do některé z rizikových skupin (čerstvý absolvent, předdůchodový věk), nemusí to být ani nyní procházka růžovou zahradou.
Pozitivní přístup je základ
Většina personálních poradců začíná své rady a tipy pro nezaměstnané v podobném duchu – je třeba mít kvalitní životopis, správně napsaný motivační dopis a tak podobně. Nic z toho vám ale k nové práci nepomůže, pokud dovolíte, abyste sklouzli k pesimismu a negativnímu přístupu. Sledoval jsem to u spousty svých přátel a známých ve chvíli, kdy hledali zaměstnání prostřednictvím internetové inzerce. Běžně se stalo, že odepsali na desítky inzerátů a pouze z několika málo se jim dostalo zamítavé odpovědi. Dotyčný může velmi rychle nabýt dojmu, že je k ničemu, že o něj nikdo nemá zájem. Pesimismus je tady a začíná nás ničit. Tomu je potřeba se bránit. Důležité je uvědomit si, že na inzerci na internetu odpovídají desítky či dokonce stovky zájemců. Personální útvary v podnicích jsou často zahlceny a je pro ně kontraproduktivní zaobírat se veškerými přijatými životopisy a motivačními dopisy. Existují běžně případy, kdy personální vyhodnotí pouze prvních deset životopisů a pokud zde nalezne alespoň tři vhodné uchazeče, tak právě ty pozve na osobní pohovor.
Ostatní zájemci a pracovní pozici, byť měli třeba vyšší kvalifikaci i předpoklady pro její získání, dostanou jen informační zprávu s běžným poděkováním za zájem – a projevem nezájmu ze strany inzerenta. V horším případě se inzerent neozve vůbec. To považuji za vcelku neslušné, ale bohužel se to často děje a musíme na to být připraveni.
Hledání přes inzerci
V dnešní době je skutečně hledání zaměstnání skrze internetovou inzerci velmi populární. Existuje velké množství internetových portálů, kde můžeme nabídky práce pravidelně monitorovat a vybírat si, na kterou zareagujeme. Pokud hledáme zaměstnání opravdu nutně a intenzivně, je vhodné věnovat se prohlížení nabídek opravdu denně. Často se také stává, že nás jako zájemce o práci odradí některá pasáž inzerátu. Vždy pečlivě zvažte, co vlastně daná pasáž znamená. Mnoho zájemců o zaměstnání již při četbě inzerátu reaguje tak, jakoby se snad již rozhodovali, zda na pozici nastoupí či ne. To je špatně. Často nás mohou vlastní předsudky připravit o jinak velmi zajímavou nabídku. Za reakci nic nedáme a pokud bychom si později vše rozmysleli, stačí s díky odmítnout účast na pohovoru či přímo pracovní nabídku.
Přímé oslovení firmy
Pokud vás štve, že na každý inzerát na internetu reagují desítky dalších zájemců, zkuste jiný přístup. Oslovte přímo personální oddělení firem, jejichž zaměření vám přijde blízké. Často se stává, že firma zaměstnance hledá, avšak neuvádí tuto informaci dostatečně najevo.Může se také stát, že firmu osloví vás životopis natolik, že vás zaměstná, i když neměla v plánu novou pozici vytvářet.
Závěrem
A nyní s chutí vstříc hledání nové práce! Hlavně dbejte na to nejdůležitější – pozitivní přístup a optimismus. Pokud se toho budete držet, nemusíte se bát, že byste zaměstnání nenašli.