10 tipů, jak se zbavit stresu

Přečtete za 3 minut(y)

Stres je dnes bohužel součástí života většiny lidí. Hodně z nich si přitom ani nevšimne, že jim stres ubírá roky života a že by s tím měli něco dělat. Urychleně. Vy jste si toho už určitě všimli, proto jste nejspíš otevřeli tento článek. V něm vám přinášíme 10 zaručených tipů, jak se stresu jednou a provždy zbavit.

1. Neberte stres jako něco samozřejmého

Nestíháte zas a znovu. Neustále se držíte za břicho, to jak vám jej svírá nervozita z vašeho šéfa. A když konečně přijdete z práce domů, není to o nic lepší. Jste opět ve stresu, protože máte hodně uklízení a obáváte se, že večer nebudete mít čas dodělat resty do práce. A máte to takhle pořád dokola. A víte proč? Protože jste si na tento režim zvykli. Už vám nepřipadá nijak zvlášť divný. Stres berete jako samozřejmost. Dokud nevystoupíte z tohoto začarovaného kruhu, nikdy se stresem neskoncujete. Naučte se věci dělat i jinak. Probuďte se! Následujte dalších 9 tipů!

2. Odhalte, co vás stresuje a přesně to pojmenujte

Cítíte se napjatě. Není vám do smíchu, ale nevíte proč tomu tak je. Zkrátka a dobře nejste ve své kůži. Že by vám stále leželo v hlavě, co vám řekl váš šéf na poradě? Nechoval se zrovna vybíravě a vás se to dotklo? Už teď máte obavy z dalšího zasedání vaší firmy? Nebo vás trápí hádka s vaší mámou? Ať je to tak či tak, naučte se tyto plíživé úzkostlivé stavy odhalit, co nejpodrobněji rozebrat a přesně pojmenovat. Pomůže také, když nahlas řeknete, čeho se bojíte.

Například si ráno před zrcadlem řekněte: „mám příšerný strach z dnešního setkání s mojí nadřízenou. Bojím se, že se jí můj návrh nebude líbit.” Tak a je to venku! Určitě se budete cítit lépe. Když to takhle budete ventilovat, zabráníte nahromadění těchto stavů, což může nakonec vést až k emocionálnímu kolapsu.

3. Vybrečte se, nebo stres vypoťte

Celou dobu se držíte, až nakonec propuknete v pláč v obchodě před spoustou neznámých lidí. Také už se vám to někdy stalo? Je to v pořádku, vyplačte se. Klidně i v tom obchodě. Pro vás lepší variantou ale bude, když se naučíte vybrečet se na povel. Řada žen s tím nemá problém. Stačí, když si vzpomenete na něco hodně smutného, poslechnete si smutnou písničku, nebo si pustíte velmi dojímavý film. Se slzami odejde i napětí, tomu věřte.

Podobný účinek má i sport. Jednoduše stres vyběhejte, vycvičte, vyskákejte.

4. Vyřešte si věci, které vás štvou

Naučte se věci řešit. Ať jsou jakékoliv. Štve vás vaše kolegyně, jak se neustále naváží do vašeho manžela? Nejspíš to dělá proto, že ona žádného nemá. Nekrčte nad tím rameny, rovnou jí tohle řekněte. Kolegové v práci vás za zády pomlouvají? Dělají vám drobné naschvály, protože jste v práci noví? Na rovinu jim řekněte, že se vám to nelíbí. Bude to chtít odvahu, zejména pokud patříte k těm tišším a bezkonfliktním. Ale bude to stát za to. Vyčistíte vzduch.

5. Zvládněte věci, které neustále oddalujete

Řadu věcí nelze stihnout hned, to je jasné. Někdy však věci jen zbytečně oddalujeme a ty se k nám pak vracejí, třeba v době, kdy usínáme. To nás samozřejmě stresuje. Proto se naučte tohoto seznamu věcí postupně zbavovat. Bude se vám dýchat lépe.

6. Naučte se „nepřeúkolovat se”

Také ráno vstáváte s velkými plány pro celý volný den? Chcete vyžehlit, nakoupit, převléct peřiny, vydrhnout koupelnu, zajít k sousedce na víno, vyřídit třídní schůzky… a už odpoledne jste celí vystresovaní z toho, že nemáte ani půlku z těchto úkolů za sebou? To není tím, že byste byli pomalí. Ale tím, že jste si toho naložili hodně. Už to nedělejte. Je to zbytečný stres!

7. Vynechte Facebook, omezte telefon

Mezi největší stresové faktory bezesporu patří i Facebook a mobilní telefon s internetem. Nejenže vás tyto věcičky neustále okrádají o čas, nýbrž vás kolikrát znervózňují svým obsahem. Třeba když vaše perfektně nalíčená kolegyně pošle svou fotku na facebookovou zeď v době, kdy vy jste celá ušmudlaná, v teplácích a v ruce držíte prachovku.

8. Změňte jídelníček

Divili byste se, jak moc vás může ovlivnit špatný jídelníček. Proto doporučujeme zvýšit příjem ovoce a zeleniny. Zejména takových potravin, které mají vliv na nervovou soustavu. Zobejte oříšky a semínka, pusťte se do banánů. Více i pijte neperlivou vodu. Od stresu vám pomohou i bylinkové čaje. Meduňka, třezalka (pozor ovlivňuje účinek hormonální antikoncepce).

9. Častěji dělejte to, co máte rádi

Kromě úkolů a povinností se naučte udělat si čas na to, co máte rádi. Rádi si malujete, ale nikdy vám na to nezbude prostor? To kvůli tomu, že tomu nedáte dostatečnou prioritu. Změňte to a častěji se věnujte tomu, co vás těší. Budete veselejší, klidnější a spokojenější.

10. Čtěte vhodnou literaturu

Od stresu vám pomůže i četba vhodných knih. Například knihy s psychologickou tématikou vám pomohou uvědomit si některé věci a pochopit různé souvislosti. Třeba vám budou oporou při změně k vašemu lepšímu já.